Weten wat je doelen zijn en bereiken.
Op tijd de jaarrekening en aangifte klaar.

Financiële Administratie

Financiële administratie, het zal niet iets zijn waar u naar uit kijkt, maar het is toch zeker niet onbelangrijk. Of het nu gaat om een kleine eenmanszaak of grote vennootschap, ze hebben beide verplichte zaken die zij moeten opgeven aan de belasting, met betrekking tot de financiële administratie. Nu het toch verplicht moet, kun je er dan ook maar beter voor zorgen dat het goed gebeurt. Accelent heeft enkele tips op een rijtje gezet.

Bij het regelen van financiële zaken is het belangrijk om administratie posten van de afgelopen jaren, lang te bewaren. Denk hierbij aan zaken zoals:

  • Kassabonnen
  • Facturen
  • Schulden
  • Salaris administratie
  • Bezittingen
  • Bankafschriften
  • Bewijzen van uitgaven en inkomsten (hieronder valt ook privé gebruik)
  • Verworven rechten en plichten
  • Debiteuren-, crediteuren- en voorraad administratie

 

Al deze posten hebben invloed op de omzet belasting (BTW) en de inkomsten, of in het geval van een BV of NV, op de vennootschapsbelasting. De gehele administratie moet schriftelijk of digitaal vastgelegd zijn. Zorg er in het geval van digitaal dan wel voor dat u altijd een goede backup heeft van bestanden.

Financiële Administratie bijhouden voor uzelf

Als er toch al vele gegevens digitaal staan kan hier maar het beste ook goed gebruik van worden gemaakt. Een goed bijgehouden boekhouding levert een schat aan informatie op over uw bedrijf. Hoe actueler, hoe beter inzicht er gekregen kan worden in:

  • Het financiële plaatje van de onderneming (stijgt de winst en blijven de kosten binnen de voor afgestelde marges?)
  • De kostprijs van uw product. Door alle kosten te verrekenen over alle inkomsten kan een betere kostprijs worden vastgeteld
  • Het debiteurenbeheer
  • Privé-uitgaven
  • Liquiditeit

Uw Financiële administratie uit handen laten nemen? Neem contact op met Accelent